Klasy szóste w ramach projektów “Laboratorium przyszłości” wykonały schematy połączeń obwodów szeregowych i równoległych.
10.04.2024 kl. Va realizowała projekt “Wykorzystanie butelek PET“.
10.04.2024 kl. Vb realizowała projekt “Wykorzystanie butelek PET“.
4.04.2024 kl. Va realizowała projekt “Wykorzystanie butelek PET“. Najbardziej innowacyjną pracę (fontanna) wykonała Nicol Król – gratulujemy!!!
Dnia 7 listopada 2023r. klasy 6b, c wykonały projekt elektryczny w ramach Laboratorium Przyszłości
PROJEKTY STEAM
Przedmiot: TECHNIKA
Nauczyciel: Marek Gajda
PROJEKT 1: Wykorzystanie zużytych butelek PET w gospodarstwie domowym
Grupa przedmiotowa: klasa 6A
Ramowa koncepcja projektu
Cele projektu jest kreowanie u uczniów pomysłów na wykorzystanie butelek PET, które po odpowiednim przerobieniu i modyfikacji mogą zostać wykorzystane do różnych celów w gospodarstwie domowym. Przykłady wykorzystania butelek PET to między innymi etui na przybory szkolne, ozdobne lampiony na baterię, kwietniki, podlewanie roślin, itd.
Cele operacyjne projektu:
Uczeń:
- rozwija kompetencję w zakresie nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki;
- kształtuje umiejętności łączenia wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin dla osiągnięcia celu i rozwiązywania problemu;
- rozwija kreatywność planowania projektu;
- rozwija zainteresowania w dziedzinie obróbki materiałów;
- umie korzystać z różnego rodzaju narzędzi;
- rozwija myślenie logiczne i poszukuje nowe rozwiązania;
- rozumie zagrożenia, jakie butelki PET stanowią dla środowiska naturalnego.
- uczy myślenia logicznego i zachęcenie do poszukiwania nowych rozwiązań.
Narzędzia technologiczne
Nożyczki, nóż tapicerski, pistolet do klejenia na gorąco, klej super glue, ozdobne tkaniny, elementy elektryczne: baterie, przewody, wyłączniki.
Cele STEAM
Uczeń:
S (science)
- zna pojęcie recyklingu butelek PET;
- zna etapy produkcji butelek PET;
- wykonuje prezentację multimedialną na temat segregacji odpadów;
- jest świadomy problemów związanych z zaśmiecaniem środowiska naturalnego (lądy i oceany).
T (technology)
- planuje proces technologiczny;
- stosuje rysunek techniczny;
- dobiera odpowiednie narzędzia;
- stosuje przepisy BHP.
E (engineering)
- stosuje narzędzia technologiczne;
- montuje poszczególne elementy projektu;
- umie posługiwać się narzędziami technologicznymi.
A (art)
stosuje dodatkowe materiały, które wpływają na estetykę projektu.
M (math)
wykorzystaje umiejętności i wiedzę matematyczną do obliczania za pomocą wzorów matematycznych oraz fizycznych takich wielkości jak:
- średnica;
- objętość;
- ciężar.
Przykład projektu w zeszycie uczennicy Judyty Figiel, kl. VIa
KLASA 5A
PROJEKT 2: Wyłącznik schodowy
Grupa przedmiotowa: klasa6
Opis projektu
Wyłącznik schodowy służy do załączania lub wyłączania jednego obwodu elektrycznego z dwóch miejsc. Jedna lokalizacja jest przed schodami do pokoju na poddaszu, a druga na poddaszu, gdzie gasimy światło.
Cele operacyjne projektu:
Uczeń:
- rozwija kreatywność planowania projektu;
- zna konfigurację obwodów szeregowych i równoległych;
- potrafi dobrać źródło zasilania;
- umie lutować połączenia elektryczne;
- umie posługiwać się narzędziami do obróbki drewna;
- potrafi dobrać mocy odbiorników w stosunku do zasilania;
- potrafi zaplanować proces technologiczny wyłącznika (montaż) ;
Narzędzia technologiczne
Lutownica, kombinerki, śrubokręt, piłka do drewna, papier ścierny, pistolet do klejenia na gorąco, przewody elektryczne, pinezki, spinacz biurowy.
Materiały
- Deseczka
- Przewody miedziane
- Bateria zasilająca U = 4,5V
- Dwa spinacze biurowe lub agrafki
- Pinezki
- Dwie diody LED lub zwykłe żarówki
Cele STEAM
uczeń:
S (science)
- zna zasadę działania wyłącznika schodowego;
- zna właściwości połączenia szeregowego;
- poznaje symbole i jednostki elektryczne;
- rozumie zagrożenia związane z prądem elektrycznym.
T (technology)
- planuje proces technologiczny wykonania wyłącznika schodowego;
- tworzy schemat elektryczny wyłącznika schodowego;
- dobiera odpowiednie narzędzia;
- stosuje odpowiednie przepisy BHP.
E (engineering)
- stosuje narzędzia technologiczne;
- umie posługiwać się narzędziami technologicznymi
- montuje poszczególne elementy wyłącznika schodowego;
A (art)
- stosuje dodatkowe materiały, które wpływają na estetykę projektu.
M (math)
- wykonuje obliczenia wielkości elektrycznych:
- natężenie prądu;
- moc;
- oporność.
Schemat elektryczny wyłącznika schodowego
Do wykonania wyłącznika zastosowano następujące materiały: