Małopolski Program Wspierania Uczniów
24 września 2024 r. Burmistrz Wojnicza Tadeusz Bąk uczestniczył w uroczystej gali wręczenia umów o partnerstwie w projekcie „Małopolski program wspierania uczniów”.
Pan Burmistrz odebrał umowę partnerską z rąk Wicemarszałka Województwa Małopolskiego Witolda Kozłowskiego, Przewodniczącego Sejmiku Województwa Małopolskiego prof. Jana Tadeusza Dudy oraz Małopolskiej Kurator Oświaty Gabrieli Olszowskiej.
Projekt będzie realizowany w partnerstwie z Departamentem Edukacji UMWM i Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli w dwóch szkołach prowadzonych przez naszą Gminę:
w roku szkolnym 2024/2025 w Szkoły Podstawowej im. Św. Jana Kantego w Wojniczu, a w roku szkolnym 2025/2026 Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Wielkiej Wsi.
Program ma na celu wsparcie uczniów, którzy mimo wysokiego potencjału nie osiągają wyników na miarę swoich możliwości. Program obejmie również rodziców, opiekunów i nauczycieli. W jego ramach zostaną zrealizowane różnorodne działania, takie jak diagnozy, warsztaty, wsparcie psychologiczno-pedagogiczne, wyjazdy edukacyjne oraz stypendia. Całkowity koszt projektu wynosi 134 804,12 zł. Na jego realizację Gmina pozyskała dofinansowanie w wysokości 121 323,71 zł w ramach Priorytetu Fundusze Europejskie dla rynku pracy, edukacji i włączenia społecznego, Działanie Edukacja – projekty Województwa Małopolskiego, Europejski
Małopolski Program Wspierania Uczniów
Projekt realizowany jest w partnerstwie z Departamentem Edukacji UMWM i Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli w dwóch szkołach prowadzonych przez naszą Gminę:
w roku szkolnym 2024/2025 w Szkoły Podstawowej im. Św. Jana Kantego w Wojniczu, a w roku szkolnym 2025/2026 Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Wielkiej Wsi.
W ramach partnerstwa nasze szkoły otrzymają wsparcie w formie:
- szkoleń i wsparcia merytoryczno-metodycznego dla nauczycieli,
- materiałów na potrzeby diagnozy uczniów, którzy mimo wysokiego potencjału nie uzyskują wyników na miarę swoich możliwości,
- pomocy w procesie diagnozy uczniów, która zostanie przeprowadzona w szkołach przez naszych nauczycieli – szkolnych liderów projektu,
- programów i scenariuszy zajęć dla uczniów zakwalifikowanych drogą diagnozy do warsztatów ogólnorozwojowych, które zostaną przeprowadzone w naszych szkołach przez szkolnych liderów projektu,
- dodatkowej pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, która będzie realizowana w szkołach objętych projektem,
- warsztatów i konsultacji dla rodziców dzieci, które odbędą się na terenie szkół uczestniczących w projekcie,
- możliwości zorganizowania wyjazdów edukacyjnych dla uczniów do miejsc służących rozwijaniu ciekawości świata i aktywności poznawczej.
Dla uczniów objętych wsparciem zostanie zorganizowany konkurs z nagrodami, podczas którego będą mogli zaprezentować swoje osiągnięcia – sukcesy uzyskane dzięki udziałowi w projekcie.
Ponadto, wyłącznie dla uczestników projektu, zostanie wyodrębniona pula środków
w ramach komponentu stypendialnego Małopolskiego Programu Wspierania Uczniów, co pozwoli na dodatkowe wsparcie rozwoju ich uzdolnień.
W efekcie działań projektowych 80 uczniów klas 2-8 otrzyma wsparcie w postaci pogłębionej diagnozy, a 40 z nich będzie uczestniczyć w warsztatach służących rozwijaniu ogólnego potencjału i budowaniu motywacji do pracy nad sobą oraz wdrażających do planowania własnego rozwoju. Uczniowie będą również uczestniczyć w indywidualnych spotkaniach z psychologami/pedagogami. Rodzice/opiekunowie 40 dzieci zakwalifikowanych do zajęć, dzięki warsztatom i konsultacjom z psychologami/pedagogami, pogłębią wiedzę dotyczącą roli rodziny w rozwijaniu uzdolnień dziecka oraz podniosą kompetencje wychowawcze w tym obszarze. Nauczyciele poszerzą swoje umiejętności w zakresie rozpoznawania i wspierania uczniów zdolnych a także wzbogacą warsztat pracy o kompleksowe narzędzia diagnostyczne oraz o programy i materiały na potrzeby pracy z takimi uczniami.
Projekt przyczyni się do poszerzenia oferty edukacyjnej naszych szkół i pozwoli na realizację w praktyce edukacyjnej zasady, że każde dziecko jest zdolne.